Lær din kundekreds at kende med minerva modellen

Lær din kundekreds at kende med minerva modellen

Som virksomhedsejer eller marketingmedarbejder er der rigtig mange gode redskaber og teknikker, der kan hjælpe dig med at klare dig bedre. En stor del af god markedsføring kommer fra at kende sin målgruppe godt. Hvor bor de? Hvilken aldersgruppe tilhører de? Hvad er deres interesser? Her er der en model, der kan være en stor hjælp, og det er Minerva modellen. Lær mere om denne smarte model her.

Hvad er Minerva modellen?

Der er meget at dykke ned i, når det kommer til at lære Minerva modellen at kende, så her vil vi blot hurtigt forklare, hvad den går ud på. Hvis du synes, modellen lyder som et brugbart og smart værktøj til dit arbejde, anbefaler vi stærkt at læse mere om den og lære om, hvordan du komme i gang med at bruge den i praksis i dit arbejde.

Minerva modellen er blandt de mest anerkendte analyser af livsstil, som der findes i dag. Den er udviklet af analyseinstituttet Nielsen, som er dansk. Modellen er i virkeligheden meget simpel og derfor nem at lære at kende. Den deler den danske befolkning op i fem forskellige segmenter baseret på livsstil. Normalt taler man dog mest om fire af dem, da den femte, som er den Grå, der findes i midten af modellen i nogle versioner, ikke er særlig stort og ikke har klare kendetegn.

De andre fire segmenter har også farver, nemlig Rosa, Violet, Blå og Grøn, og de er bygget op omkring et koordinatsystem, som har en lodret og vandret akse. Den lodrette række fra Moderne, der er øverst og Traditionelle som er nederst. Den vandrette rækker fra Materialistiske, som ligger til venstre, og Idealistiske som ligger til højre. Idéen med modellen er, at folk normalt passer ind mellem disse aktier, og segmenterne udgør derfor en procentdel af befolkningen.

Gør din markedsføring effektiv

Med en større indsigt i dine kunders livsstil og interesser, kan du i høj grad forbedre din markedsføring. Undgå at spilde penge ved at reklamere for din virksomhed på platforme, som dine kunder ikke bruger. Det vil blot lede til, at dine annoncer bliver vist til folk, der alligevel ikke har nogen interesse i at købe dit produkt eller din service.

Sørg for at bruge de ord, dine kunder også bruger og søger på. Ofte er der mange synonymer at bruge på din hjemmeside, men her det vigtigt at finde frem til, hvilke af disse, din målgruppe oftest vil anvende, når de søger efter noget.

En god måde at sørge for, at du hele tiden gør det bedste, du kan, når det kommer til markedsføring, er ved at lave tests. En såkaldt split-test eller A/B test er en effektiv måde, hvorpå du kan prøve to lignende strategier af, med små variationer og se, hvilken en, der tiltrækker flest kunder. Det er dog vigtigt, at de to strategier ikke varierer for meget, da det gør det for svært at bedømme præcis, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Det kunne være små ting, som forskellige brug af ord, formuleringer eller farver.

admin

Lukket for kommentarer.

Climateminds.dk 2019